Davant del mirall d'una reunió de veïns
Observant una reunió de veïns des de
davant del mirall podríem veure com la majoria de persones que hi participen,
siguin organitzadors- administradors de finques, junta de propietaris, veïns,
etc- o assistents, sempre focalitzen el seu temps i energia en els temes que
ocupen l'ordre del dia, sense parar atenció a la resta de detalls tant o més
importants que aquesta. Els rols que adquireix cadascú davant del grup, els
incentius dels diferents actors, els factors i causes dels conflictes que a
vegades es tracten o es generen, les variables i indicadors que tenen un alt
percentatge de correlació en els conflictes, i les probabilitats de que la
redacció de l'ordre del dia hagi generat expectatives o conflictes per si
mateixa.

Podríem dir que les reunions de la comunitat
de veïns són un reflex que alhora permet
l’observació de la realitat objectiva d'una comunitat. Això vol dir: 1) que
falta un anàlisi de la realitat subjectiva -aquesta té a veure amb la part
emocional de les persones i la seva satisfacció-, i 2) que la gent que hi
assisteix té una única finalitat, parlar dels temes de l'ordre del dia, però
cadascú amb una particularitat: tothom ho fa des de la seva percepció. És a
dir, tots defensen els seus interessos.
Arribats a aquest punt. Quin son els
incentius dels actors principals d'aquesta comunitat en la reunió? Els
administradors de finques volen tractar tots els punts de l'ordre del dia i
arribar a un acord el més ràpid possible, fer una bona feina per assegurar
maximitzar els beneficis, la continuïtat en la seva gestió i resoldre tot el
que se li planteja ja que segurament millorarà el seu prestigi i probablement
augmentarà el número de clients a llarg termini. Els propietaris volen que
s'aprovin els temes sempre i quan es tinguin en compte els seus interessos,
volen que prevalguin els seus criteris per damunt de la resta, i volen que
l'administrador atengui a les seves demandes. Finalment, els llogaters que no
hi solen assistir, però que en alguns casos hi estan omnipresents al ser
protagonistes dels conflictes que s'hi tracten, no tenen cap incentiu per
assistir a les reunions o responsabilitzar-se per les qüestions comunitàries
que afecten a la resta de veïns i a la comunitat. El seu incentiu és sentir-se
el màxim satisfets a casa seva i a l’escala, conscients que les decisions les
prenen els propietaris.
Aquesta diferència d’incentius entre uns i
altres provoquen que al llarg del temps, i fruit de la convivència diària,
apareguin factors i causes que predisposin i causin els conflictes que tots
sabem que es donen en qualsevol comunitat: sorolls, problemes de convivència i
de relació entre veïns, escales on la neteja esdevé motiu d’enfrontament,
problemes amb animals domèstics, edificis on no es cuiden
i no es respecten els elements comuns, blocking,
etc. Com si d’una formula matemàtica es tractés, en les
comunitats observem com s’hi barregen diferents factors i causes dels
conflictes. Per aprendre a gestionar-los haurem de tenir en compte el grau de
correlació entre les diferents variables que els generen,
i sobretot serà indispensable esbrinar quin és el seu cost. Per fer-ho, hauríem
de ser capaços d’abstreure’ns de la realitat objectiva que estem observant en
qualsevol reunió de comunitat de veïns, i ser capaços de veure aquells petits
detalls que passen desapercebuts a simple vista. En definitiva, analitzar la
realitat subjectiva que se’ns escapa de les mans a simple vista o en queda
oculta.
Una fórmula per fer-ho serà evitar allò
que se’ns dóna tant bé a les persones i que a la mes mínima oportunitat fem. Em
refereixo a actuar i a buscar d’entrada, sense una anàlisi exhaustiva, un
mecanisme o procediment per resoldre el conflicte. En aquests casos només
posarem un petit pedaç que a llarg termini serà l’excusa perquè sorgeixi un
altre conflicte o es reprodueixi de nou. En el seu lloc, proposo fer-nos la pregunta correcte. Una pregunta o
preguntes simples, però que ens permetin anar directament a l’objectiu, que no
és un altre que el d’observar bé el conflicte des de l’altra banda del mirall,
des del reflex que produeix el mirall de la nostra imatge i la dels altres.
Aquell mirall que reflexa les emocions, que ens mostra nítidament el cost del conflicte, el rol de cadascú, els
indicadors que ens permetran avaluar el grau de satisfacció, els incentius que
estan en joc, les probabilitats en cada estadi del conflicte, la correlació
entre diferents variables, i tots aquells petits detalls que sumats ens donen
la fórmula exacte per resoldre la situació.
La
diferència entre dues formes de resoldre el mateix conflicte és el grau
d’observació de les dues realitats que es donen en un acte tan quotidià com és
una reunió de comunitat de veïns. Si voleu aprendre a resoldre conflictes amb
èxit heu de començar per fer-vos la pregunta adequada i estar disposat a veure reflexada la realitat des de tots els
angles.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada